Asus WL-500gP - USB-ruter
Moderator: Moderatorer
- Patryk
- trådløse guruer
- Registrering: 2007-09-12, 21:16
- Plassering: Fra naturen
Asus WL-500gP - USB-ruter
I denne tråden vil jeg prøve å forklare problemer knyttet til Asus WL-500gP-ruteren, alternative fastvareversjoner og fremfor alt samarbeidet til denne enheten med GSM / UMTS-terminaler
Så la oss gå
-------------------------------------------------- ------------------
Del I - Vi skal handlehvilken versjon av ruteren å velge og hvordan de er forskjellige?
For øyeblikket er det to versjoner av ruteren tilgjengelig for salg - WL-500gP V1 og V2.
Et mye bedre valg er den eldre V1-versjonen – den har et uttakbart WiFi-kort i MiniPCI-sporet, en litt raskere prosessor (266 MHz mot 240 MHz i V2-versjonen) og halvparten av de 32 MB RAM er ikke blokkert av programvare.
Men det viktigste problemet er det problematiske USB V2-undersystemet som kjører under Linux 2.4 - folk klager på det, og den eneste kuren er å tvinge frem 1.1-modus, som selvfølgelig reduserer ytelsen dramatisk.
I tillegg er V1-versjonen klart bedre laget, og det gjelder både dekselet og hovedkortet.
Dessverre slutter trolig tilgangen på rutere i den eldre versjonen om noen tid, og det blir overlatt til å kjøpe V2 - men foreløpig har vi heldigvis muligheten til å ta et bevisst valg
Hvordan vet jeg om en ruter er V1 eller V2?
Veldig enkelt – eldre enheter har WLAN-antennen på venstre side (sett fra fronten – fra frontpanelet), og nyere på høyre side.
Del II - Hvilken firmware å velge?
Vi har ruteren på skrivebordet, vi kobler den til ... og vi lurer på hvilken programvare vi skal laste opp til den for enkelt og enkelt å håndtere USB-modemet vårt, dele filer fra den tilkoblede harddisken, sette opp en server som laster ned torrenter
et cetera, hva enn hjertet ditt begjærer
I utgangspunktet har en nybegynner som ønsker å dele sin GSM/UMTS Internett-tilkobling to "stier" å velge mellom:
- Tsjekkisk fastvare [e-postbeskyttet] ( http://koppel.cz/cdmawifi ), basert på den originale Asus-koden, med identiske alternativer i Webif (nettbrukergrensesnitt, dvs. det vi ser i nettleseren etter pålogging på ruteren), med ekstra støtte for flere mobilterminaler.
-OpenWRT-prosjekt (http://openwrt.org) - en avansert, modulær Linux-distribusjon med en pakkebehandler som støtter avhengigheter, oppdatert veldig ofte.
Den støtter praktisk talt alle enheter som støtter Linux-kjernen i den nyere versjonen 2.6.
Denne programvaren er imidlertid ganske vanskelig å konfigurere, og det er derfor vi i resten av denne veiledningen vil fokusere på installasjon, konfigurasjon og svetting
fra programvaren [e-postbeskyttet]
Del III - Installere (blinkende) alternativ fastvare.
a) Last ned TRX-filen som inneholder fastvaren [e-postbeskyttet] i versjonen som passer for enheten vår:
V1 - http://koppel.cz/cdmawifi/download/171/ ... B-1.71.trx
V2 - http://koppel.cz/cdmawifi/download/171/ ... B-1.71.trx
b) Installer Asus-verktøysettet fra CD-en som fulgte med ruteren (/Utility-katalogen)
c) I Start-menyen, velg Fastvaregjenoppretting fra undermenyen Asus Utility > WL-500gP trådløs ruter – Vi har nettopp lansert et verktøy for å flashe maskinen vår.
I filvalgsvinduet velger du den tidligere nedlastede TRX-filen.
Vi klikker ikke på noe annet eller lukker dette verktøyet.
d) Koble Asus med en ethernetkabel til datamaskinens nettverkskort, sett full DHCP på grensesnittet i nettverksalternativene i Windows.
e) Koble fra strømmen fra ruteren (hvis vi har koblet den til før), finn den svarte mikroknappen merket [i] Gjenopprett [i/] på bakpanelet, trykk på den med et tynt verktøy og hold den nede.
f) Mens du holder nede Gjenopprett-knappen, kobler du strømforsyningen til ruteren, og slipper den når strøm-LED-en begynner å blinke regelmessig. Vi har nettopp satt ruteren i diagnosemodus.
g) Gå tilbake til det blinkende verktøyet, og klikk "Send". Vi venter på at fastvaren skal lastes opp, for å blinke og starte ruteren på nytt. Det er det, vi har allerede en maskin som jobber med den nye fastvaren
Logg inn på ruteren med en nettleser (adresse 192.168.1.1, brukernavn og passord "admin").
cdn snart

Så la oss gå

-------------------------------------------------- ------------------
Del I - Vi skal handlehvilken versjon av ruteren å velge og hvordan de er forskjellige?
For øyeblikket er det to versjoner av ruteren tilgjengelig for salg - WL-500gP V1 og V2.
Et mye bedre valg er den eldre V1-versjonen – den har et uttakbart WiFi-kort i MiniPCI-sporet, en litt raskere prosessor (266 MHz mot 240 MHz i V2-versjonen) og halvparten av de 32 MB RAM er ikke blokkert av programvare.
Men det viktigste problemet er det problematiske USB V2-undersystemet som kjører under Linux 2.4 - folk klager på det, og den eneste kuren er å tvinge frem 1.1-modus, som selvfølgelig reduserer ytelsen dramatisk.
I tillegg er V1-versjonen klart bedre laget, og det gjelder både dekselet og hovedkortet.
Dessverre slutter trolig tilgangen på rutere i den eldre versjonen om noen tid, og det blir overlatt til å kjøpe V2 - men foreløpig har vi heldigvis muligheten til å ta et bevisst valg

Hvordan vet jeg om en ruter er V1 eller V2?
Veldig enkelt – eldre enheter har WLAN-antennen på venstre side (sett fra fronten – fra frontpanelet), og nyere på høyre side.
Del II - Hvilken firmware å velge?
Vi har ruteren på skrivebordet, vi kobler den til ... og vi lurer på hvilken programvare vi skal laste opp til den for enkelt og enkelt å håndtere USB-modemet vårt, dele filer fra den tilkoblede harddisken, sette opp en server som laster ned torrenter

I utgangspunktet har en nybegynner som ønsker å dele sin GSM/UMTS Internett-tilkobling to "stier" å velge mellom:
- Tsjekkisk fastvare [e-postbeskyttet] ( http://koppel.cz/cdmawifi ), basert på den originale Asus-koden, med identiske alternativer i Webif (nettbrukergrensesnitt, dvs. det vi ser i nettleseren etter pålogging på ruteren), med ekstra støtte for flere mobilterminaler.
-OpenWRT-prosjekt (http://openwrt.org) - en avansert, modulær Linux-distribusjon med en pakkebehandler som støtter avhengigheter, oppdatert veldig ofte.
Den støtter praktisk talt alle enheter som støtter Linux-kjernen i den nyere versjonen 2.6.
Denne programvaren er imidlertid ganske vanskelig å konfigurere, og det er derfor vi i resten av denne veiledningen vil fokusere på installasjon, konfigurasjon og svetting

Del III - Installere (blinkende) alternativ fastvare.
a) Last ned TRX-filen som inneholder fastvaren [e-postbeskyttet] i versjonen som passer for enheten vår:
V1 - http://koppel.cz/cdmawifi/download/171/ ... B-1.71.trx
V2 - http://koppel.cz/cdmawifi/download/171/ ... B-1.71.trx
b) Installer Asus-verktøysettet fra CD-en som fulgte med ruteren (/Utility-katalogen)
c) I Start-menyen, velg Fastvaregjenoppretting fra undermenyen Asus Utility > WL-500gP trådløs ruter – Vi har nettopp lansert et verktøy for å flashe maskinen vår.
I filvalgsvinduet velger du den tidligere nedlastede TRX-filen.
Vi klikker ikke på noe annet eller lukker dette verktøyet.
d) Koble Asus med en ethernetkabel til datamaskinens nettverkskort, sett full DHCP på grensesnittet i nettverksalternativene i Windows.
e) Koble fra strømmen fra ruteren (hvis vi har koblet den til før), finn den svarte mikroknappen merket [i] Gjenopprett [i/] på bakpanelet, trykk på den med et tynt verktøy og hold den nede.
f) Mens du holder nede Gjenopprett-knappen, kobler du strømforsyningen til ruteren, og slipper den når strøm-LED-en begynner å blinke regelmessig. Vi har nettopp satt ruteren i diagnosemodus.
g) Gå tilbake til det blinkende verktøyet, og klikk "Send". Vi venter på at fastvaren skal lastes opp, for å blinke og starte ruteren på nytt. Det er det, vi har allerede en maskin som jobber med den nye fastvaren

Logg inn på ruteren med en nettleser (adresse 192.168.1.1, brukernavn og passord "admin").
cdn snart

-
- Forumbruker
- Registrering: 2006-11-13, 15:50
- Plassering: Heldig
Re: Asus WL-500gP - USB-ruter
Hei,
Jeg har denne ruteren, den kjører for øyeblikket på 1.9.2.7-10-USB-1.71-programvaren
Nå: Jeg vil endre modemet til Huawei e398
Vil han gå på denne sofaen?
Jeg vet allerede at det vil forsinke, hvis det er for tregt kjøper jeg AirLive AIR3GII.
Foreløpig vil jeg imidlertid prøve Asus WL-500gP - V2 - det vil fungere som det er (ok, jeg endrer leverandørkoden osv.).
Vil hun gå? Noen som har prøvd?
Pozdrawiam
Mirek
Jeg har denne ruteren, den kjører for øyeblikket på 1.9.2.7-10-USB-1.71-programvaren
Nå: Jeg vil endre modemet til Huawei e398
Vil han gå på denne sofaen?
Jeg vet allerede at det vil forsinke, hvis det er for tregt kjøper jeg AirLive AIR3GII.
Foreløpig vil jeg imidlertid prøve Asus WL-500gP - V2 - det vil fungere som det er (ok, jeg endrer leverandørkoden osv.).
Vil hun gå? Noen som har prøvd?
Pozdrawiam
Mirek
Siemens ES75, Blueconnect, OpenSuse10.2 - historie
Huawei E170, OrangeFree, WL-500GP ruter, OpenSuse11.0
For øyeblikket: AnyData ADU-635WA, OrangeFree, WL-500GP v2-ruter, Open Suse 11.0 (men jeg ser etter noe annet)
Huawei E170, OrangeFree, WL-500GP ruter, OpenSuse11.0
For øyeblikket: AnyData ADU-635WA, OrangeFree, WL-500GP v2-ruter, Open Suse 11.0 (men jeg ser etter noe annet)
-
- Nybegynner forumbruker
- Registrering: 2014-12-04, 10:04
- Plassering: Gdańsk
HUAWEI E3372 modem
Har noen prøvd å koble til dette modemet? Noe fungerer ikke for meg. Etter å ha endret fastvaren til V1 - http://koppel.cz/cdmawifi...10-USB-1.71.trx og etter å ha koblet den til usb, blinker lysdioden at den har logget på 4G-nettverket, men ikke har koblet seg til.
Kanskje noe spesifikt må settes i "USB Connection - GPRS/EDGE/UMTS Config"?
I "Egendefinerte USB-enhetsparametere"?
Hva skal jeg gjøre hvis dette modemet ikke er i "Zero CD Configuration"?
Kanskje noe spesifikt må settes i "USB Connection - GPRS/EDGE/UMTS Config"?
I "Egendefinerte USB-enhetsparametere"?
Hva skal jeg gjøre hvis dette modemet ikke er i "Zero CD Configuration"?
-
- Junior spesialist på trådløst nettverk
- Registrering: 2008-03-11, 20:13
- Plassering: Klodzko
Hei, jeg prøver også å koble Huawei E3372-modemet til denne ruteren og så langt uten hell. En gammel ruter med gammel tsjekkisk programvare og et modem kan ikke kommunisere. Er det noen på forumet som vil kunne rekompilere den gamle firmwaren, tatt i betraktning støtten for dette modemet? På Huawei E176 fungerte det feilfritt. På denne nye uten å forbedre fastvaren, vil det ikke være noe av det.
-
- Gammel trådløs hånd
- Registrering: 2011-02-11, 00:13
- Plassering: Łódź
Siden i fjor høst Tomato by shibby er tilgjengelig for de ovennevnte ruterne, svært kompatibel med LTE E3276/3272/3372-w NDIS/NCM-modemer (med ny driver fra Huawei) og HiLink. Jeg har en gammel WL500gp v1, jeg har allerede byttet ut kondensatorene på hovedkortet, utstyret tillater overføring opp til 30Mbps, fungerer mye mer stabilt enn de svake TL-ruterne i MR-serien Name TomatoUSB
Modell Asus WL-500gP
Chipset Broadcom BCM4704 chip rev 9 pkg 0
CPU-frekvens 264MHz
Flash størrelse 8MB
Tid man, 14. mars 2016 20:40:29 +0100
Oppetid 59 dager, 05:16:11
CPU-belastning (1 / 5 / 15 minutter) 0.24 / 0.11 / 0.03
Totalt / ledig minne 28.63 MB / 18.63 MB (65.06 %)
Totalt / gratis NVRAM 32.00KB / 11.31KB (35.34%) MAC-adresse 00:17:31:DC...
Tilkoblingstype 4G/LTE
IP-adresse 192.168.1.100
Subnettmaske 255.255.255.0
Gateway 192.168.1.1
DNS 208.67.222.222:53, 208.67.220.220:53, 8.8.8.8:53
MTU 1500
Status Tilkoblet
Tilkobling Oppetid 7 dager, 03:13:20
Gjenstående leietid 0 dager, 20:46:40
Modell Asus WL-500gP
Chipset Broadcom BCM4704 chip rev 9 pkg 0
CPU-frekvens 264MHz
Flash størrelse 8MB
Tid man, 14. mars 2016 20:40:29 +0100
Oppetid 59 dager, 05:16:11
CPU-belastning (1 / 5 / 15 minutter) 0.24 / 0.11 / 0.03
Totalt / ledig minne 28.63 MB / 18.63 MB (65.06 %)
Totalt / gratis NVRAM 32.00KB / 11.31KB (35.34%) MAC-adresse 00:17:31:DC...
Tilkoblingstype 4G/LTE
IP-adresse 192.168.1.100
Subnettmaske 255.255.255.0
Gateway 192.168.1.1
DNS 208.67.222.222:53, 208.67.220.220:53, 8.8.8.8:53
MTU 1500
Status Tilkoblet
Tilkobling Oppetid 7 dager, 03:13:20
Gjenstående leietid 0 dager, 20:46:40
Gå tilbake til "FAQ - brukerstudier, diskusjoner"